(巻三十二)健全な暮らしの端に竜の玉(森田智子)

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(巻三十二)健全な暮らしの端に竜の玉(森田智子)

2月12日土曜日

4時間眠ってしばらく目が覚めていて、また4時間眠るという電灯普及以前の人類睡眠パターンで快眠した。そんな私を細君が越しに来て村上市の火事のことを告げた。高齢の方々が深夜に働いていたのか。

カニカル・ペンシルの芯はやはり2Bがよい。我慢できずに他の使いにくいメカニカル・ペンシルに残っていた3本の2Bを移し入れた。やはり筆が進む。

嫌なことが耳に入って来るが天気はよく、洗濯物を干し、毛布を干し、布団も干した。

午後、2Bの芯を求めてアリオのロフトへ行く。連休の中日だけに人出は多い。文房具屋という「屋」も随分減ったようだ。亀青小学校の正門前と亀有銀座の枝道に一軒と北口のTSUTAYAがあるが、果たして所望の芯が置いてあるか心もとなく、ロフトにした。いつまでBBCの書き取りをするのか分からないがトンボ鉛筆の1容器40本入り200円を3個買って当面の問題は解決。

うららかや文具売場の試し書き(大杉文夫)

そこから北口に歩いてモツ吟で一息入れた。いつものとおり黒ホッピーセットに中のお代わり一回。タンとカシラを塩で2本ずつ。で、勘定と云ったら1010円ときた。いつもより150円安いので、「勘定まちがっんでないかい?」と一言。串一本のつけ忘れで円満解決となる。

食べたかず串で数へて焼鳥屋(鷹羽狩行)

帰りに生協により指示の物と自分の駄菓子を買う。帰宅して駄菓子をコッソリと自室に置いたあとでビニール袋を彼奴に渡した。冷蔵庫にしまっていた彼奴が声高に「きゅうりが一本足りない!」と云う。「そんな筈はない。2本小袋に入れた。」と抗弁する。「じゃ、レシート見せて。」と追究が始まる。レシートにはきゅうり2本とあり、レジはちゃんと通過した。「じゃ、篭の中に忘れたんじゃない。電話してみる。」と云う。きゅうり一本くらい勘弁してよと思うが、もしかして駄菓子と交じったかと自室に戻り柿ピーとチョコを入れた小袋を確めるとどういうわけかきゅうりが一本入っていて、なんとかことを荒立てずに問題解決。

願い事-生死直結で叶えてください。コワクナイ、コワクナイ。

流行り病と蟄居と加齢で2年前の今頃から悪化した鬱も最悪期からみれば随分と楽になった。それでも、あまり生きていたくはない。知らないうちに逝けるのならここいらあたりで解決しても構わない。

解決の一つに別れ花の道(曽根新五郎)

BBC Money Box The psychology of fraud

https://www.bbc.co.uk/programmes/m0004dvg

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Elisabeth Costa is from Behavioral Insight Team which uses behavioral science to explain why people make their decisions they do. So Elisabeth, technology means it's never been easier to make ???(1)??? payment, but it's also making life easier for fraudsters.

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Yes, so banks and payment industry have invested heavily in removing friction, hassles, barriers and making it as easy as possible to send somebody money. And so the most part that is really positive things for customers. It makes our lives much more convenient, and when you are trying to foot a dinner bill or pay someone for ???(2)??? job, that's fantastic. But when it comes to ???(3)??? scam, it actually works against us. It means that we're making decisions very quickly, have a very little opportunity to reflect, or to undo the decisions that we might almost immediately regret.

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And Maria Conocova is the author of the Confidence Game, which investigates psychology con artists and their victims. So Maria, how would you describe a classic fraudster? Are there typical warning signs that we should be always aware of?

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Well, I think that some of the ???(4)??? have already been mentioned, are absolutely crucial, specifically that hot state, because, in my experience, con artists are consummate story tellers, means they ???(6)??? beautiful narratives, and the keys to stories are, they are usually incredibly emotional. And they put their intended targets or as con artists call them “mark” in a very emotional hot state. And when we are in that sort of emotional state, we are no longer rational and so we make the decisions that we would not make while we are objective. So the con artists' No.1 priority is, how do I make this person emotionally invested, how do I make them subjective rather than objective, how do I make them react rather than reflective. And once you are in that sort situation, once you are in that sort of mode, you become very easy prey thing and you start making decisions that you wouldn’t even necessarily regret because sometimes you don't even realize how poor of decision it was because you are so incredibly rattled.

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